Thursday, January 17, 2019

Sebelum ni tidur merengek, sekarang lena sampai pagi

Ada anak kecil memang menuntut kesabaran dan pengorbanan ibu ayah. Bagi yang menyusu mungkin terjaga tengah malam untuk menyusu. Ada pula yang bangun malam ajak ibu ayah bermain. Hehe. Yalah, mereka masih belum biasa dengan keadaan siang malam.

Sudahnya, ibu ayah pergi kerja dengan keadaan "mata panda". Jika berlarutan, ia boleh mengundang masalah lain seperti tidak fokus bekerja dan keletihan.

Apa yang boleh dibuat? Selain rutinkan semula tidur anak, jaga pemakanan dan tutup lampu semasa tidur. Sebab hormon melatonin (hormon tidur) boleh terganggu jika tidur dalam keadaan bercahaya. Lagipun tidur dalam gelap adalah sunnah Nabi sollallahu alaihi wasallam.


أَطْفِئُوا الْمَصَابِيحَ بِاللَّيْلِ إِذَا رَقَدْتُمْ ، وَغَلِّقُوا الأَبْوَابَ ، وَأَوْكُوا الأَسْقِيَةَ ، وَخَمِّرُوا الطَّعَامَ وَالشَّرَابَ
"Padamkanlah lampu-lampu di malam hari pada saat kalian tidur malam, kuncilah pintu dan tutuplah bejana, makanan dan minuman." (HR. Al Bukhari)

Subhanallah. Menakjubkan. Saranan baginda ini relevan dengan kajian saintis terkini yang mengatakan banyak sisi baik untuk kesihatan jika tidur dalam gelap.

Ok, di Tasneem Naturel kami ada sediakan balm untuk mengatasi masalah tidur di kalangan bayi dan kanak-kanak. Tapi sebenarnya pelbagai peringkat umur boleh pakai juga balm ini.

Lihat apa kata ibu-ibu yang sudah menggunakan Sleep Time balm :

Maklum balas 1

Serasi dengan baby. Sapu dalam pukul 10 malam, baby tidur nyenyak sampai pagi. Bangun menyusu pun sekali dua sahaja.



Maklum balas 2


Tidur malam dah okay dah



Maklum balas 3


Baby bangun menyusu tengah malam tapi lebih baiklah dari sebelum ini. Selalu tidur merengek, ni lepas minum susu terus lena.



Maklum balas 4


Lepas sapu, baby tidur sampai pagi. Berkesan!




Best tak Sleep Time balm ni? Boleh je place order dengan ummi. Harga sebiji balm ialah RM49. Boleh WhatsApp terus tau :-)






Jumpa lagi.

Ummi Aina
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi
Instagram : Tip Homeschooling Untuk Anak

No comments:

Post a Comment