Thursday, January 31, 2019

5 teknik mengendalikan anak tantrum

Sumber gambar : pixabay.com

Semasa ummi buat bacaan tentang menghadapi anak tantrum, ada sekian banyak pengalaman ibu ayah yang sudah ummi baca. 

Dan ummi cuba aplikasikan apa yang ummi dapat dari buku Bukan Ibu Biasa oleh Ummu Balqis dari Indonesia. 

Sumber gambar : www.goodreads.com
Pertama : Fokus

- Bacalah basmalah dan selawat saat menghadapi anak tantrum. Ibu ayah jagan emosi sekali. Nanti tiada pihak yang untung. Maka ibu ayah perlu bertenang dan tidak menyakiti anak.

Kedua : Tenangkan anak.

Bawa anak keluar dari tempat itu. Ini bagi mengelakkan kejadian yang lebih teruk berlaku seperti membaling barang, mencederakan diri sendiri mahu pun berguling-guling di situ. Sudah pasti lebih menjadi tumpuan orang ramai. Peluklah anak.

Ketiga : Alih perhatian anak.

Beri pelukan, tepukan pada bahu, mengalih fokusnya pada bangunan besar, burung yang sedang terbang di langit atau bercakap hal yang dapat menarik minatnya. Apa sahaja yang dapat mengurangkan tekanan emosinya.

Keempat : Tetap berada di sisi anak.

Boleh juga beri anak masa untuk menangis supaya terlepas beban emosi. Ucapkan ayat yang sesuai dengan keadaan. Misalnya, Mami tahu abang rasa penat ya. Mami doa supaya abang cepat hilang penat dan berhenti menangis.

Kelima : Setelah tenang, barulah ajak anak bercakap.

Apabila anak sudah tenang, emosi juga agak stabil, ibu ayah bolehlah memberi nasihat ketika ini. Anak lebih mudah mendengar pada masa dia berasa okay.

Misalnya, lain kali kalau abang nak sesuatu, tahan dulu menangis tu. Beritahu mami dan ayah. Barulah kami tahu abang nak apa. Kalau abang tak beritahu, macam mana mami dan ayah nak tolong. Betul tak?

==================

Ummi biasanya akan sapu Calm Time balm sebelum keluar ke mana-mana. Sebab aroma Calm yang harum dapat menenangkan anak. Lagipun ramuan minyak pati tumbuhan yang diguna dalam Calm membantu anak-anak bertenang dan mengurangkan tantrum.

Semoga info ini bermanfaat dan membantu ibu ayah.

Jumpa lagi.

Ummi Aina.
Emel : ainadayanahilmi@gmail.com
Facebook : Aina Dayana Hilmi | Tip Homeschooling Untuk Anak
Instagram : Aina Dayana Hilmi | tiphomeschoolinguntukanak

No comments:

Post a Comment